Globale magtplaceringer i esport: Rating-systemet forklaret

I e-sportens konkurrenceprægede verden søger fans og analytikere en pålidelig måde at måle og sammenligne holdenes styrke på. Riot Games, udvikleren bag League of Legends, introducerede et globalt power rank ings-system for at give objektiv, datadrevet indsigt i holdets præstationer. Ved at bruge en algoritme baseret på Elo-klassificeringssystemet, der ligner dem, der bruges i skak- og fodboldranglister, eliminerer dette system subjektive bias. Det giver et klart øjebliksbillede af den aktuelle magtdynamik på tværs af regionale og internationale hold. Denne artikel forklarer, hvordan Elo-systemet fungerer i e-sport, dets fordele og de indviklede formler bag det.

What is Global Power Rankings? | League of Legends

Historien om Elo-rating-systemer

Elo-rating-systemet blev oprindeligt udviklet af Arpad Elo til skak, hvor det forsøgte at kvantificere spillernes styrker baseret på deres præstationer mod modstandere på forskellige niveauer. Systemet blev senere indført i forskellige sportsgrene, herunder fodbold (til internationale ranglister) og e-sport, da det tilbød en matematisk forsvarlig måde at spore hold- og spillerpræstationer på. Dets tilpasningsevne gjorde det særligt velegnet til spil som League of Legends, hvor holdene ofte konkurrerer inden for deres regioner, men også møder internationale modstandere.


Hvad er en Power Score?

Power Score er hjørnestenen i Riot's Global Power Rankings for League of Legends. Denne score kombinerer to nøglekomponenter: hold-Elo og liga-Elo. Målet er at give hvert hold en score, der ikke kun afspejler deres individuelle evner, men også den samlede styrke i den region, de repræsenterer. Dette blandede Elo-system er med til at rette op på ubalancen i antallet af spillede internationale kampe, hvor visse regioner historisk set dominerer.

Formlen for Power Score er:

Power Score=(x×ELOTeam)+(y×ELOLeague)\text{Power Score} = (x \times ELO_{Team}) + (y \times ELO_{League})Power Score=(x×ELOTeam)+(y×ELOLeague)

I denne formel:

  • x og y repræsenterer de vægte, der gives til henholdsvis hold-Elo og liga-Elo.
  • Efter omfattende test fandt Riot Games ud af, at en 80/20-opdeling (80 % for hold-Elo og 20 % for liga-Elo) gav de mest nøjagtige resultater med en nøjagtighed på 65 % for forudsigelse af kampe.

Elo's rolle i globale magtplaceringer

Elo for individuelle hold

Hvert holds Elo-score beregnes ved hjælp af en tilpasset version af den klassiske Elo-formel. Dette system belønner hold for at vinde over stærkere modstandere og straffer dem for at tabe til svagere modstandere.

Elo for regionale ligaer

Liga-Elo afspejler på den anden side den samlede styrke i en region og tager højde for internationale præstationer ved begivenheder som MSI og Worlds. En sejr til et hold fra en historisk svagere region mod en topmodstander øger regionens Elo betydeligt, hvilket igen gavner alle hold fra denne region i power rankingen.

League of Legends | Global Power Rankings


Formelopdeling: Forstå matematikken

Opdeling af formlen for Power Score:

Pafter=Pbefore+I(W-We)P_{after} = P_{before} + I (W - W_e)Pafter=Pbefore+I(W-We)

Her er, hvad hver komponent betyder:

  • P_før: Holdets Elo-rating før kampen.
  • I: Vigtighedsfaktor, også kendt som K-faktor, som skaleres ud fra kampens indsats.
  • W: Kampens resultat (1 for en sejr, 0 for et nederlag).
  • Vi: Forventet resultat, beregnet ved hjælp af formlen:

We=1÷(10-dr/600+1)W_e = 1 \div (10^{-dr/600} + 1)We=1÷(10-dr/600+1)

Dr repræsenterer forskellen i rating mellem de to hold. Jo større ratingforskellen er, jo mere forventes det, at det stærkeste hold vinder.


Elo-justeringer baseret på kampresultater

Elo-ændringer er drevet af forskellen mellem W (det faktiske resultat) og We (det forventede resultat). Hvis et hold klarer sig bedre end forventet (dvs. hvis de slår et højere rangeret hold), får de flere Elo-point. Omvendt, hvis de taber til et svagere hold, falder deres Elo mere markant.

Betydningen af kampens vigtighed (K-faktorer)

Ikke alle kampe er lige vigtige. Riot Games tildeler forskellige K-faktorer til kampe baseret på deres indsats. For eksempel har kampe i slutspillet eller internationale begivenheder som Worlds højere K-faktorer end kampe i den almindelige sæson. Disse K-faktorer sikrer, at kritiske kampe har større indflydelse på holdets samlede Elo-score. De standardiserede K-faktorværdier er:

  • Regionalt spil:
    • Play-Ins: 8
    • Hovedscenen: 16
    • Slutspil: 20
  • Internationalt spil:
    • Play-Ins: 12
    • Hovedscenen: 20
    • Slutspil: 36

Ligaens Elo: Styrke mellem regioner

League Elo er afgørende for at indfange styrken i forskellige regioner, såsom Nordamerika (NA), Europa (EU), Korea (KR) og Kina (LPL). Internationale resultater, især ved begivenheder som League of Legends World Championship, har stor indflydelse på en ligas samlede rating.

Når et hold fra en mindre dominerende region besejrer et tophold fra en stærkere region, får Elo for hele ligaen et løft. Denne metode sikrer, at der tages højde for regional styrke i ranglisterne, og tilføjer endnu et lag af nuancer til de globale magtplaceringer.


Evalueringsvinduer for Elo-opdateringer

For at finde en balance mellem aktuel form og historisk succes evalueres Elo-ratings over et 2-årigt vindue. Det hjælper med at tage højde for ændringer i spillertruppen, regionale skift og nye strategier, samtidig med at det belønner konsistens over tid.


Ofte stillede spørgsmål

  • Hvad er Elo-systemet i e-sport?

    • Elo-systemet er en vurderingsmetode, der bruges til at beregne holdenes relative færdighedsniveauer baseret på kampresultater.

  • Hvordan adskiller Riots Elo-system sig fra traditionel Elo?

    • Riots system omfatter både hold- og liga-Elo for at indfange regional styrke og tilpasse sig den unikke struktur i League of Legends-esport.

  • Hvad er K-faktorer i Elo-ratings?

    • K-faktorer skalerer vigtigheden af kampe og sikrer, at kampe med høj indsats påvirker placeringen mere markant.

  • Hvordan fungerer Power Score-formlen?

    • Power Score-formlen blander et holds Elo med deres ligas Elo og tildeler en endelig score, der rangerer LoL-hold globalt.

  • Hvorfor bruger Riot et toårigt evalueringsvindue?

    • Et toårigt vindue afbalancerer nylige præstationer med historiske data, hvilket giver mulighed for mere nøjagtige placeringer på trods af rosterændringer.

  • Hvor præcist er det Elo-baserede power ranking-system?

    • Riots system opnår en nøjagtighed på 65


BoostRoyals power rankings

I BoostRoyals power ranking-system for boostere beregner vi en performance-score baseret på den forventede winrate for en booster ved en given Elo. At opnå en score på 50 afspejler at opfylde denne forventede winrate, mens 100 oprindeligt blev sat som den troede maksimale score, som ethvert menneske kunne opnå, mens det boostede i League of Legends.

BoostRoyal | Power Rankings

Men vores bedste boostere har på dette tidspunkt formået at overskride denne grænse, og nogle overgår scores på 100 i løbet af kortere tid. Scores på 90 er nu almindelige, selv gennem en hel sæson, hvilket viser ekstraordinær konsistens og dygtighed. Det er vigtigt at bemærke, at selv en score på 40 indikerer en usædvanlig hurtig stigning, langt ud over hvad en gennemsnitlig spiller kunne opnå. De fleste gennemsnitsspillere scorer typisk mellem 0 og 20, når de spiller i deres egen Elo, da den forventede winrate justeres på tværs af forskellige rækker. Mens en gennemsnitlig spillers winrate svæver omkring 50%, fungerer BoostRoyals boostere med en meget højere effektivitet, hvilket viser deres uovertrufne evne til at dominere rangstigen.